Så här roligt kan man ha med musik!
All musik på denna sida är upphovsrättskyddad - men naturligtvis får du göra en kopia för eget bruk som det heter.
Dixielandmusiken på jazzklubben Hot House i Malmö i närheten av Gustav Adolfs torg var min första upplevelse av att musik kunde vara fylld av känslor, sorg, glädje, rytm. Jag minns spelningarna med "Papa Bues" (de spelar än år 2010, vet ni det?) "Alexanders" eller "Coolings jazz band" och "Storyville Stompers". Lokalen var trång, rökig och underbart spännande.
Men dragspel och blues gick ju inte så bra ihop. Jag skaffade mig en klarinett och som det mesta här i livet jag prövat på så satte jag friskt igång med att lära mig själv. Det gick inget vidare och inte heller Slottis instrumentalmusiklärare med noter och grundläggande tutande lyckades få upp min skicklighet. Men jag lärde mig "Petite Fleur" efter skivan med Monty Sunshine, en låt som nog alla klarinettister provat på.
Castle Town Skiffle Group
Musikaliska minnen från Slottstadens Läroverk var också skoldanserna, som jag under ett eller ett par år stod som arrangör för på elevrådets uppdrag. Jag fick engagera orkestrar och förhandla om gager. Jag har faktiskt engagerat både Pekka Langer och Östen Warnebring till exempel. De ni!
Klarinetten var något av en återvändsgränd, men så dök det upp en musikföreteelse som skulle vända upp och ner på mycket - SKIFFLE! Robbans skifflegrupp gjorde sitt segertåg på skivlistorna och minsann - Chris Barbers banjonist Lonnie Donnegan hoppade av dixielandbandet och blev miljonär på "Freight train" och "Putting on the style". Jag upptäckte att jag kunde sjunga någorlunda bra i denna sortens musik där stämsång dolde en del av tonårsskavankerna i tonbildningen.
Satan i det här fallet hette Lonnie Donegan, Englands skifflekung på slutet av 50-talet. Jag köpte skivor med honom och lärde mig texterna.
Vi bildade ett band i ring A3 på Slottsstadens läroverk (därav namnet Castletown). Se bilden ovan. Jodå, det är jag i mitten.
Efter bara några månader med Castletown lockades jag och basisten Kaj Regnell över till VAT 69:ers - en mycket uppslitande historia där basisten Kaj och jag slets mellan löften om turnéer och gager och solidariteten med resten av gänget, som ju var mina skolkamrater. Musikaliskt var det en höjdare med VAT 69:ers stensättarkomp och musikalitet, men känslomässigt var det knepigt.
Ännu värre var det när vi efter ett halvår i VAT69:ers enades om att "friställa" basisten Kaj för att vi tyckte han inte "utvecklades" genom att skaffa sig elbas. Kaj tog det mycket hårt. Usch, vad jag ångrar mig nu. Men "man kan inte lämna kulor igen, och trösta pojkar som stelnat till män" som Sten Selander skrev. Ändå kunde jag den dikten utantill, för det hade jag fått som uppgift i svenska i A1. Men moralen hade inte gått in.
Skiffle var en mycket rolig musikform och en del av dåtidens så småningom kända sångare startade i ett skiffleband. Carl Oscar Robban Broberg var Stockholms skifflekung och det fanns hundratals skiffleband i Sverige. Beatles härstammade från John Lennons skifflegrupp "Quarrymen"! Vikipedia skriver: It has been estimated that in the late 1950s there were 30,000-50,000 skiffle groups in Britain!
Låten framför andra var "Putting on the style" och den låter så här:
Putting on the style
VAT 69:ers
Vi vann tävlingen om Malmös Skifflekung. Och vi var bra! Vi hade stämsång, banjo, en kul basist med en hemgjord bas, bra låtar som vi fixat via engelsk radio och slog de andra fem tävlande med hästlängder. Jag kände mig verkligen som Malmös - ja för resten Skånes skifflekung. Minst!
Och så föll alltsammans ihop som ett korthus. Orsaken hette Elvis Presley.
Skiffleflugan varade bara ett par år i Sverige. Sedan var det dånande gitarrer, kullagrade höfter och pomadafyllt hår som gällde för den kvinnliga publiken och grabbarna fick acceptera det vare sig de ville eller ej.
Och Lonnie Donegan föll i glömska. Han levde dock och uppträdde till år 2002 då han dog, 71 år gammal och lycklig med sin musik. Lonnie Donegan spelade för övrigt banjo i Chris Barbers dixieland band från början, men lämnade Chris Barber för att få spela skiffle och - i och för sig - säkert kunna tjäna betydligt mer på detta än i en jazzorkester.
Country anknytningen
When somebody calls your name"
I fall to pieces, when I see you on the doorstep
I don´t sleep at night, I only think about you
I fall to pieces, when you say we´ll never meet again
C C7 F F
Dansband?
Vi hade inte precis någon turnébuss… Hela orkestern förflyttade sig i två små bilar, med fem medlemmar, trumset, gitarrförstärkare, gitarr, blåsinstrument och kontrabas. Den senare spändes fast på ett skidräcke på en av bilarna och vi välsignade dess mycket stadiga fordral den dag när vi tappade den vid en häftig inbromsning. Tack och lov på en lerig byväg på skånska landsbygden där den elegant gled flera meter ut på en leråker.
1975 flyttade jag och sonen Mats, 9 år gammal, till Vallentuna och i början på 80-talet startade jag ett dansband som vi kallade "Bosses band". Nåja, det var inte ett band i stil med Vikingarna utan mera en liten orkester för fester och personalsammankomster. Jag spelade elbas och hade hand om ljudet och bokningarna. Torsten var en sagolik pianist och Torbjörn spelade saxofon, klarinett och vibrafon. Inte på samma gång dock, vilket ju hade varit den verkliga sensationen... Mats var en bra trummis och vår sångerska Lisbeth lät som Ella Fitzgerald i sina ljusaste stunder. Lyssna till de här två inspelningarna! Tekniken är undermålig, men i alla fall:
"Gubben i månen" som jag skrev åt Lisbeth
Skåne medley, låtar från 40-talet
Edward Persson medleyet har jag spelat in senare med bättre teknik. Då låter det så här:
Vi blev faktiskt populära, för vi hade tur och hamnade i en nostalgivåg när musik från 40- och 50-talet var efterfrågad. Vi hade ibland spelningar ett par gånger varje helg. På mitt nuvarande keyboard kan jag spela den där musiken själv och då hade vi säkert haft nytta av den här låten som jag gjort med hjälp av keyboardet och en del annan utrustning:
Kvällens första dans
Orkestertiden blev emellertid lite knepig för vi fick för mycket spelningar! Kan väl tänkas vara ett underligt skäl till att jag hoppade av min orkester, men jag var ensamstående pappa och var borta alldeles för mycket på helgerna. Det fick bli keyboard hemma och komponerande istället och det är det som gäller nu också! Bandet bytte namn till "Vårat band" och fortsatte i ungefär samma stil.
Till slut - en sann skröna!
Många av er har säkert sett filmen "Livet är en schlager" med Helena Bergström. Den gick nyligen på TV för resten. Det intressanta i den här historien är att filmen ju handlar om hur Helena stjäl en melodi av en handikappad pojke och vinner Melodifestivalen med den.
I början på januari 2001 såg jag filmen tillsammans med en kvinnlig bekant, Eva. I filmen heter ledmotivet "Aldrig ska jag sluta älska dig" och har en mycket karakteristisk början.
Nu är man ju för väluppfostrad för att göra något sådant och det hade varit rätt otaktiskt. Istället stannade vi kvar och lyckades skriva av en del av eftertexterna. Rättsinnehavare är BMG Music Publications och text och musik svarar Jesper Leisner och Jonas Gardell för.
"Katter" var tack och lov STIM-anmäld och jag ringde upphetsat STIM. En tjänsteman där uppmuntrade mig:
"Jodå, du får inte stjäla en enda takt om den är väldigt typisk för ett verk och t ex återkommer ofta. Vem skulle våga stjäla första takten i Beethovens femma? Skicka in båda låtarna till oss så ska vi avgöra fallet."
Tja. Som så mycket annat i livet när vi försöker vara med när de stora elefanterna dansar, så är det troligast att man blir trampad på tårna. I STIM:s utlåtande som jag fått, vacklar man, men erkänner ett de första elva takterna är identiska. Själva anslaget och det typiska för melodin. En annan tjänsteman på STIM var inte så entusiastisk som den förste.
Jaha - där var historien förstås slut. BMG är världens näst största musikförlag med säte i Tyskland och USA… Att tänka sig att folkskolläraren Bosse Gårdstad i lilla Vallentuna skulle kunna åstadkomma något mot multinationella jurister är förstås en önskedröm.
Så nu vet ni det - man får stjäla elva takter om man är ett stort musikförlag. Martin Ljungs fyra takter har ökat med inflationen.
Jag har skrivit ett brev till Jonas Gardell, som ju säger sig vara troende och med extrem omtanke om medmänniskorna för att åtminstone få en kommentar av honom. Jag har naturligtvis inte fått något svar.
Jag har förstås rationaliserat om alltsammans inför mig själv. I filmen vinner Helena Melodifestivalen. Och jag har nästan skrivit samma låt som hon sjunger.
Här kan du jämföra de elva takterna
Så på sätt och vis har jag vunnit Melodifestivalen.
...och så här kom musiken in i mitt eget liv
När jag var i tolvårsåldern fick jag ett tvåradigt dragspel, som jag lärde mig att hantera efter egna ideer. Det var ett durspel - olika toner när man drog ut eller in bälgen precis som ett munspel. "Vildandens sång" och "Papperspolskan" gillade mor Märta. Men det var liksom inte så mycket smärta, djup eller nyskapande i den repertoaren. Det kom senare med den allmänna mognaden, flickorna och litteraturen. Som råkade sammanfalla med mina gymnasieår.
Men jag lärde mig aldrig riktigt att dansa utan tillhörde mest raden av "spisare". En sak som jag bittert ångrade när jag led alla helvetets kval när jag senare måste lära mig dansa i trettioårsåldern.
Och man gick på Chris Barbers konsert i Köpenhamn i Idrottshallen. Det var en mycket stor musikalisk händelse och det var första gången jag såg en orkester live på en scen utan att det dansades. Även Chris Barber spelar fortfarande år 2010!
Jag minns att vi lyckades höja graden av intimitet i gymnastiksalen genom att lägga två strålkastare med färgat kräppapper över i basketkorgarna. Samtidigt släckte vi lysrören. Mycket lyckad ide som gjorde både pojkar och flickor både vackrare och djärvare.
Jag tror det var 1957 som jag lånade en vanlig gitarr av en skolkamrats mormor. Mormor var med i Frälsningsarmen, så efter ett tag när hon upptäckte vilken gudlös musik som vi spelade på den så krävde hon den tillbaka. Möjligen höll hon aldrig i den mer... Satan hade rört strängarna.
Jag lyckades få ut en del av ett farsarv hos överförmyndaren och kunde köpa en Höfner orkestergitarr istället, vilket var en höjdare.
Skiffle var ett mellanting mellan folkmusik, country, jazz, blues och slagdängor. Sättningen var oftast: ståbas, tillverkad i slöjden, tvättbräde, två eller tre gitarrer och banjo om det fanns någon som kunde spela det. Skifflelåtarna gick nästan alltid på tre ackord ("mer än tre ackord är experimentalmusik" var det någon som sa).
Jag sa att Robban Broberg var Stockholms Skifflekung, korad på någon av de stora nöjeslokalerna. Samtidigt gick det en tävling i Malmö för att kora Malmös Skifflekung.
Nåväl, det blev faktiskt turnéer och gage - fantastiska 20-50 kr per kväll per man… Men OK, hyran för den lägenhet vi hyrde i Limhamn var 60 kr i månaden, så pengarna var värda mycket. Största giget var nog när vi var förband till Little Gerhards rockband på en turné i Skåne. Jodå, jag har sett Sveriges dåtida rockkung träna spagaten i "Buena Sera" bakom scenen innan han gick in...
När vi spelade skiffle så var det ofta så att vi använde låtar från USA:s folkmusikaliska förråd. "The big grand coolie dam", "Hang down your head Tom Dooley" (en världsschlager och alla skifflebands måste!),"Rock Island line" m fl. Ofta hade låtarna därifrån countrystil och det har jag behållit och utvecklat för mig själv och mitt keyboard. Den här låten har jag gjort själv helt och hållet, inklusive solot.
Music and lyrics by Bosse Gardstad, Vallentuna, Sweden
(with inspiration from an old song, sung by Patsy Cline)
I fall to pieces, every time I hear your voice.
I fall to pieces, when I remember all our memories
I fall to pieces, when somebody calls your name
The days linger on, I don't know how they run
My world´s falling down, there´s nothing more to do now
Whatever will come, it will all depend on you.
I fall to pieces, when you say "just let´s be friends".
I fall to pieces, like the world we built together
I fall to pieces, like the love I had for you,
G7 G7 C G7
C C7 F F
G7 G7 C/F C/G7 (last verse C)
På Slottis fanns Lars Björk. En gänglig, rätt långhårig yngling som var en makalös pianist. Han hade ett drivet, suggestivt komp i vänsterhanden, men det krävde så mycket energi och koncentration att han försummade melodihanden. Han fick höra min orkestergitarr och jag fick provspela för en liten dansorkester som han hade. Mitt gitarrkomp löste hans problem med det stabila underlaget för hans solospel och jag gjorde mina första lärospån som medlem i en riktig orkester.
I ring A4 var jag med ett par gånger på spelningar på värdshus i Skåne, men på allvar spelade jag mest under lumpartiden på LV4 och under universitetstiden.
Nyinspelat, samma låtar som ovan, keyboard
Hade varit en perfekt låt för Torbjörn!
Mitt musikaliska liv har varit rikt på många sätt och jag vill gärna sluta med att berätta något som kunde vara en riktig skröna av Frithiof Nilsson Piraten - fast den här är alldeles sann! Den berättar mycket om den superkommersiella tid vi lever i. Ha också i åtanke Martin Ljungs klassiska uttalande att "man får stjäla fyra takter".
När jag hörde låten första gången i filmen blev jag förbryllad. Jag tänkte "jag har hört den förr, den här låten". När de spelade den för andra gången så var jag beredd att resa mig upp och skrika i biosalongen "den där låten har jag gjort!!!!"
Vi rusade till en musikaffär. Nej, låten finns inte på skiva än. Via en något skum omväg lyckades jag ordna en inspelning av ledmotivet och satte mig hemma och jämförde den med min låt, som heter "Katter" och skrevs 1995 till en barnmusical ("Hubbe") som samlade stor publik i Vallentuna. När jag lugnat mig något kom jag fram till att de två låtarna hade de första elva takterna identiska. Därefter skiljer de sig.
Jag gjorde så. Och resultatet? Skulle jag kamma in några hundra tusen i royalty? Är jag musikmiljonär nu?
"Jodå," sa han, "visst - om detta varit för tiotalet år sedan så hade vi försökt göra en uppgörelse mellan dig och BMG. Förr var det vanligt att när sådant här inträffade så betalade skivbolagen en viss royalty för intrång även om den inte var avsiktlig och alla var egentligen nöjda med detta i vårt lilla land. Men nu är förlagen multinationella och vägrar konsekvent att erkänna intrång om de inte blir stämda. Så du måste stämma dem inför domstol om du vill ha något ut av detta. STIM för aldrig några rättegångar för medlemmarna som du nog vet, vi bara förhandlar."
Tjosan! Som Jokkmokks-Jokke skulle ha sagt!