Två stora RC-meeting i Sverige är Dragsängarna och Helsingborgsmeetinget. De kompletterar varandra, kan man säga. Dragsängarna är svensk, idyllisk sommarnatur - men RC-meetinget vecka 30 i Helsingborg är lite mera kontinentalt! Här finns närheten till flera stora städer, flygmuseer, Danmark, Öresund, en häftig festival med sydländskt nattliv - you name it, they have it! För att inte tala om Skånehobby med bl a massor av begagnat och den legendariska hobbyaffären Modelcraft i Malmö.
Charmen med detta meeting (där man naturligtvis inte behöver betala för att få flyga) är kanske inte så mycket att det finns märkvärdiga modeller utan fastmer att det finns en enorm variation. Flygandet äger rum främst på eftermiddagar och kvällar när solen inte besvärar. Fältet är rejält stort och trots närheten till Helsingborg finns det stora marginaler i egenskap av potatisåkrar och fält. Säkerheten är på en hög nivå.
Vissa dagar i vecka 30 är traditionsenligt ägnade åt aktiviteter. Man har Modellflygets dag, WW2-dag, grillafton mm.
De många besökare som bor i husvagn eller tält vid fältet kan roa sig på många sätt när man inte modellflyger. I Helsingör, bara 10 minuters promenad från färjan, finns ett bra flygmuseum och I Danmark finns också mycket roligt att handla - en del i runda förpackningar som kluckar... I Skåne finns ju också massor av utflyktsmål för familjer, allt på kanske en halvtimmes till en timmes bilavstånd. Sundet bjuder också på bra badställen vid Helsingborg.
En mycket häftig upplevelse under vecka 30 är Landskronas sommarfestival med ett sydländskt nattliv som är alldeles bedövande. I stadens centrum finns nöjen för alla - dansband, jazzband, restauranger, tivoli med attraktioner av nära nog Gröna Lundsformat, karnevaler, sambamusik - jag vet inte allt! En festival med skånskt gemyt och utan bråk vad jag kunde se.
På WW2-dagen plockas Mustanger, Spitfires, Focke Wulf 190 och Me-109:or fram, plus många andra kända typer. Mustangen ägdes och flögs av Stig Andersson från rfk Skilling i Skillingaryd.
Flygtiden är kl 9-21 varje dag och den övervakas strängt för att man ska kunna sitta och ha det trevligt i husvagnar och tält vackra sommarkvällar. Husvagnarna står ju alldeles intill RC-fältet.
Jodå, några originella skapelser fanns med sommaren 2002. Den eldrivna ornithokoptern flaxade fram under viss styrning och den helt makalösa aerobatiska frigolitvingen produceras av Stefan Schützer från Askersund och Henrik Torphammar från Växjö. Den har borstlös elmotor, tillverkad av motorn från en CD-spelare!
Hobbyhandlare behövs på ett meeting och Lennart Olsson från RC-hobby i Genarp säljer gärna reservdelar när någon råkat landa under marknivå... Lennart har varit med länge i gamet och är en flitig besökare av Helsingborgsmeetinget.
(Bilderna till detta reportage är från 2001 och 2002.
Det kan ta lite tid att ladda in dem om du har modem. Tips: läs texten så länge.)
Det här är nog Sveriges enda modellflygmeeting med egen gatuadress! Fältet ligger mycket centralt i ett område öster om Helsingborg. Det är avsatt för fritidsaktiviteter och det är bara 10 minuters biltur in till Helsingborgs centrum och till färjan till Danmark. Till Malmö, Öresundsbron, Kåseberga (mad hangflygområdet Hammarsbackar), Falsterbo m fl utflyktsmål är det bara 5-10 mil. Helsingborg är värt en semestervecka!
Meetinget i Helsingborg har traditioner! Redan år 1992 samlades man till det första meetinget och nu är detta nog det mest välorganiserade meetinget i Sverige. 70-talet husvagnar och 10-talet tält är inordnade i ett helt litet samhälle med gator (med flygnamn!), restaurang med enkel lunchmat, kiosk, förråd för modeller, elström, vatten, dusch, toaletter, grillplats mm.
Tre grabbar som står för det mesta av jobbet kring meetinget är Thomas Jacobsson, Harald Löfberg och Jan Lilja. Snygga västar, eller hur?
Klubben tar ut avgift för husvagnar och tält men bjuder i gengäld på bra service.
Flight line 2002 var välförsedd varenda dag, plus att det är mängder av åskådare - de följande bilderna är tagna en vanlig dag mitt i veckan, INTE på Modellflygets dag! Catalinan ägs och flygs av Åke Larsson från Harlösa.
Aerobatickärror är populära just nu, många var extremt välbyggda.
Som sagt - så här tätt med åskådare kunde det vara en vanlig flygdag mitt i veckan.
Jag hade glädjen att se flera av mina konstruktioner flyga, både SF121, Josefin, Lift, Gripen och Josefin. Kul att de hittar ner till Skåne. Stelth Fightern härintill flögs med fart och fläkt av Jan Åberg från Kivik i fagra Österlen.