Wing - X!
av Mats Gårdstad
Har du frågor så skriv till mats@gardstad.se
Foto: Bosse Gårdstad
Jag flyger oftast på andra ställen än modellflygfält och behöver en modell som kan flyga snävt och lågt, men som är stabil och robust. Ville göra något av de elflygprylar jag fått nyligen från Hong-Kong och de depronflak jag hade hemma. Satt och surfade lite på Svenskt modellflyg och fick inspiration. Ritade ihop vingen på frihand.
Konstruktionen
Bilderna längst ned på sidan säger väl det mesta.
Jag har använt 3 mm depron. Jag har skurit in en ca 50-60 cm lång 3×1 mm kolfiberlist mitt i vingen samt i främre delen av “profildelen” av vingen. Bakkanten (på vingen) är en 3x3 mm balsalist men kan säkert bytas ut mot 3×1 mm kolfiberlist.
Efter att ha ritat ut vingformen lade jag till 14 cm på framkanten. Denna del satte jag på motstående framkant, tejpade på ovansidan och vek tillbaka. Jag använde vanlig packtejp för att tejpa framkanten men det finns säkert bättre varianter då den jag hade verkade släppa från depronet. Innan jag vek bak framkanten droppade jag en sträng UHU-Coll vitlim längs “vikningen”.
Motor, fartreglage, ack och mottagare satte jag fast på en “gondol” som jag fäste mot vingen med hjälp av kardborreband. Se till att kardborrebandet fäster ordentligt. Jag gjorde misstaget att limma med epoxy och det fäste inte mot tejpen på främre delen av vingen. (Har någon ett bra tips på lim? Kanske UHU-Por funkar på kardborrebandet och tejpen?) Fördelen med kardborrebandet visade sig när jag skulle justera tyngdpunkten, då jag lätt kunde flytta hela gondolen framåt.
En ritning i A1-format som kan skrivas ut på vanliga A4 skrivare finns på http://mats.gardstad.se/modellflyg/wingxA1.pdf
Elutrustningen
Jag har använt följande setup:
hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1300kv
SF E-Prop 8×3.8 / 203×96.5mm w/ Adapters (Black)
TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC
Se till att motorn pekar något neråt. Det är lätt hänt att hela gondolen får en positiv anfallsvinkel pga konstruktionen. Innan jag justerade motorrikningen var jag tvungen att hålla mycket dykroder vid gaspådrag.
Limvalet är viktigt! UHU Coll är nog det enda som kan limma depron bra!
Flygning
Jag flyger med rodren ca ca 15 mm uppåt mätt mot bakkanten. Inte så konstigt eftersom de flesta flygande vingar/deltor kräver en uppåthöjd bakkant. Vingen är väldigt känslig i höjdled. Roderutslagen för höjd och dyk är sälkert inte mer än 15-20 mm, medan de är större för skev, ca 20-30 mm.
Starta genom att hålla i motorgondolen och kasta lite snett uppåt (om du kastar själv). Med den setup jag har stiger vingen nästan rakt upp. vingen väger ca 360 g. Flygningen är odramatisk, men det är en flygande vinge och måste flygas som en sådan, dvs man har inget sidoroder att stötta med i svängar.
Vidareutveckling
Det skulle vara kul att lägga till sidoroder. Kanske en förlängning av gondolen?